ბელარუსმა შესთავაზა 84%-ით გაზრდა ტარიფების რუსეთიდან ნავთობის ტრანზიტზე მიმდინარე წლის ივლისიდან. ამის შესახებ დრუჟბას ნავთობსადენის ბელორუსული მონაკვეთის ოპერატორმა Gomeltransnafta Druzhba-მ აცნობა რუსულ Transneft-ს, წერს რუსული "კომერსანტი" ბელორუსული კომპანიის წერილის ასლზე მითითებით.
დოკუმენტში აღნიშნულია, რომ ტარიფის მატება უზრუნველყოფს კომპანიის 2023 წლის უწყვეტ ფუნქციონირებას და შეუნარჩუნებს მას შემდგომი განვითარების შესაძლებლობას.
დრუჟბას ნავთობსადენი გადის რუსეთიდან ბელორუსულ მოზირამდე, სადაც ის განლაგებულია ორ ხაზად: ჩრდილოეთი, რომელიც მიდის პოლონეთსა და გერმანიაში და სამხრეთი, რომელიც უკრაინის გავლით ჩეხეთის რესპუბლიკაში, სლოვაკეთში, უნგრეთსა და ხორვატიაში მიდის.
ტარიფის ზრდა ორივე მიმართულებით არის მოსალოდნელი, აღნიშნა რუსული "კომერსანტის" წყარომ. ამის გამო ბელორუსია ცდილობს აუნაზღაუროს მოცულობების დანაკარგი ჩრდილოეთის მიმართულებით ნავთობის ემბარგოს შემოღებისა და პოლონეთსა და გერმანიაში რუსული ნავთობის მიწოდების შეწყვეტის შემდეგ.
ამავდროულად, ყაზახეთიდან საწვავი მილსადენით მიედინება ევროკავშირში, მაგრამ გაცილებით მცირე მოცულობით. წლის შედეგების მიხედვით, ყაზახური ნავთობის მიწოდება არ აღემატება 1 მილიონ ტონას, რაც 20-ჯერ ნაკლებია რუსეთის ექსპორტზე.
Gomeltransnafta Druzhba-ს მონაცემებით, პირველი სამი თვის განმავლობაში სატრანზიტო მიმართულებით ტვირთბრუნვა 38,6%-ით დაბალი აღმოჩნდა Transneft-ის მიერ გამოცხადებულ დონეზე, ხოლო პოლონეთისა და გერმანიის მიმართულებით - 55,2%-ით.
ზოგადად, დრუჟბას სისტემაში გადატუმბვა 4,7-ჯერ შემცირდა, მათ შორის პოლონეთისა და გერმანიის მიმართულებით - 12,1-ჯერ გასულ წელთან შედარებით. მინსკის პროგნოზით, წლის ბოლომდე ნავთობის ტრანზიტი 45,9%-ით შემცირდება ტარიფების გადახედვისას გამოცხადებულ მაჩვენებლებთან შედარებით, ხოლო პოლონეთისა და გერმანიის მიმართულებით - 71,2%-ით.
Gomeltransnafta Druzhba-ს მონაცემებით, პირველ კვარტალში კომპანიის ზარალმა 329 მილიონი რუბლი შეადგინა. მოსალოდნელია, რომ ის გაიზრდება 1,26 მილიარდ რუბლამდე, წლის პირველი ნახევრის ბოლოს. კომპანიამ ხაზგასმით აღნიშნა, რომ ცდილობს გაზარდოს ეფექტურობა ბელორუსის გადამამუშავებელ ქარხნებში ნავთობის შიდა ტრანსპორტირების ტარიფების გაზრდით და პერსონალის შემცირებით.
ბელორუსის მოთხოვნები ლოგიკურია, თუ გავითვალისწინებთ დრუჟბას ჩრდილოეთ ფილიალში ტუმბოს მკვეთრ ვარდნას, ამბობს იგორ იუშკოვი, ექსპერტი რუსეთის ფედერაციის მთავრობასთან არსებული ფინანსური უნივერსიტეტიდან. მისი თქმით, მინსკი არჩევანის წინაშე დადგა: რამდენჯერმე გაეზარდა ტარიფი მხოლოდ ჩრდილოეთ განშტოებაზე, ან ზომიერად გაეზარდა ტარიფი ორივე ფილიალზე.
პირველ შემთხვევაში, ყაზახეთმა შესაძლოა უარი თქვას ევროკავშირისთვის ნავთობის მიწოდებაზე დრუჟბას გავლით და შეეცდება ალტერნატიული საზღვაო გზების მოძებნას. მეორეში, ტუმბოს ღირებულება ბელორუსის გავლით მიწოდებას ნაკლებად მიმზიდველს ხდის მომხმარებლებისთვის სამხრეთ ფილიალში, დაასკვნა იუშკოვმა.
რუსული ნავთობის მიწოდება ევროკავშირის ქვეყნებში სანქციების ქვეშ მოექცა უკრაინაში ომის დაწყების შემდეგ. გამონაკლისი მხოლოდ დრუჟბას სამხრეთ ფილიალს შეეხო, რომლის მეშვეობითაც ჩეხეთს, უნგრეთსა და სლოვაკეთს ნავთობის მიღება შეუძლიათ.
სანდრო პირველი