ეკონომიკა
გიორგი კაკაურიძე - უფრო მაღალი გვაქვს ეკონომიკური ზრდა, ვიდრე ფასები

მისი თქმით, რაც უფრო მაღალი იქნება ეკონომიკური ზრდა, გადაფარავს იმას, რაც ინფლაციიდან გამოწვეული წნეხია.„სამწუხაროდ, სურსათზე სახელმწიფო იმპორტზეა დამოკიდებული. შესაბამისად, საერთაშორისო ბაზარზე ფასების ცვლილება აისახება საქართველოს სურსათის ფასებზე. წამლების მწარმოებელი დიდად რომ არ ვართ და ესეც იმპორტირებულია, ალბათ, მოგეხსენებათ და შესაბამისად, ბაზარზე ფასები დგინდება…სურსათზე და წამლებზე რომ გაიზრდება ფასი, აუცილებელია, რომ ეკონომიკური ზრდა მაღალი გვქონდეს. უფრო მაღალი გვაქვს ეკონომიკური ზრდა, ვიდრე ფასები. შესაბამისად, რაც უფრო მაღალი იქნება ეკონომიკური ზრდა, გადაფარავს იმას, რაც ინფლაციიდან გამოწვეული წნეხია.გასული ორი წლის განმავლობაში ინფლაცია იყო მიზნობრივ მაჩვენებელზე გაცილებით დაბალი. წელს გაიზარდა და ასცდა მიზნობრივ მაჩვენებელს, მაგრამ ეროვნული ბანკი ახორციელებს პოლიტიკას, რომელიც აძლევს საშუალებას, რომ მომდევნო წელს მიზნობრივ ინფლაციას დაუბრუნდეს. ქვეყნის განვითარებისთვის ინფლაციის ნულოვანი მაჩვენებელი შეუძლებელია და სწორი არ იქნება“, - განაცხადა კაკაურიძემ.ჟურნალისტმა კაკაურიძეს ჰკითხა ყველაფერი მარტივად აეხსნა ხალხისთვის, რომელიც ფიქრობს პური იყიდოს თუ წამალი, რაზე კაკაურიძემ უპასუხა: „ორივე“.კითხვაზე, „თუ ხალხს არ ჰყოფნი ფული რომ ორივე იყიდოს, რა უნდა ქნას?“, კაკაურიძემ უპასუხა, რომ მათ ეკონომიკურმა ზრდამ უნდა მისცეს ის ფული, რომელიც ორივეს ყიდვის საშუალებას მისცემს.„შესაბამისად, ეკონომიკურმა ზრდამ უნდა მისცეს ის ფული, რომელიც ორივეს ყიდვის საშუალებას მისცემს. [ამის ყიდვის საშუალებას მისცემს] ყოველდღიურად.ვისაც არ აქვს ამის საშუალება, სწორედ ამიტომ არსებობს ის პროგრამები სოციალური მიმართულებით, რომელიც ბიუჯეტშიც გაწერილია. შესაბამისად, მოსახლეობის იმ კატეგორიას, რომელსაც ამის პრობლემა აქვს, იქნება ეს სხვადასხვა პროგრამები, როგორიცაა სოციალური დახმარება, ქრონიკული მედიკამენტები და ა.შ. ეს მიმართულებები ფინანსდება ბიუჯეტიდან. სხვა შემთხვევაში, როცა ადამიანებს მუშაობის შესაძლებლობა აქვთ, უნდა იმუშაონ და ის დეფიციტი, რომელიც შრომით ბაზარზეა, ჩვენი მოსახლეობის მხრიდან არის შესავსები“, - განაცხადა კაკაურიძემ.

1764757908

სებ-ის ფსკ–მა კაპიტალის კონტრციკლური ბუფერის ციკლური კომპონენტი უცვლელ...

გასულ წელთან შედარებით, საკრედიტო აქტივობის ტემპი ეტაპობრივად ნორმალიზდა და  2025 წლის ოქტომბერში, გაცვლითი კურსის ეფექტის გამორიცხვით, 12.7% შეადგინა. აღნიშნულ ზრდაში მნიშვნელოვანი წილი კვლავ ბიზნეს სესხებმა შეიტანა. 2025 წლის მესამე კვარტალის მონაცემებით, სესხების მთლიან შიდა პროდუქტთან ფარდობა გრძელვადიანი ტრენდის ქვემოთ ნარჩუნდება.სებში აღნიშნავენ, რომ ერთი მხრივ, პირველ სამ კვარტალში დაფიქსირებულმა ძლიერმა ეკონომიკურმა ზრდამ და მეორე მხრივ, საკრედიტო აქტივობის ნორმალიზებამ სესხების მშპ-თან ფარდობის უარყოფითი გაპის გაზრდა განაპირობა.ფსკ–ის შეფასებით, მდგრადი საკრედიტო აქტივობისა და ეკონომიკური ზრდის ნორმალიზების ფონზე სესხების მშპ-თან ფარდობის უარყოფითი გაპი ეტაპობრივად დაიხურება. შესაბამისად, მიმდინარე ეტაპზე კაპიტალის კონტრციკლური ბუფერის ციკლური კომპონენტის ცვლილების საჭიროება არ იკვეთება. ამასთან, კომერციული ბანკები განაგრძობენ კაპიტალის კონტრციკლური ბუფერის ნეიტრალური კომპონენტის ეტაპობრივ დაგროვებას.ფინანსური სტაბილურობის კომიტეტის მორიგი სხდომა 2026 წლის 25 თებერვალს გაიმართება.

1764750528

2025 წლის ნოემბერში საქართველოში წლიურმა ინფლაციამ 4.8% შეადგინა

რაც შეეხება საბაზო ინფლაციას, აღნიშნულმა მაჩვენებელმა 2025 წლის ნოემბერში, გასული წლის შესაბამის პერიოდთან შედარებით 2.6 პროცენტი შეადგინა, ხოლო თამბაქოს გარეშე წლიური საბაზო ინფლაციის2 მაჩვენებელი 2.3 პროცენტით განისაზღვრა.ყოველთვიური ინფლაციის მაჩვენებლის ფორმირებაზე ძირითადი გავლენა იქონია ფასების ცვლილებამ შემდეგ ჯგუფებზე:სურსათი და უალკოჰოლო სასმელები: ჯგუფში ფასები გაიზარდა 0.9 პროცენტით, რაც თვის ინფლაციაზე 0.34 პროცენტული პუნქტით აისახა. აღნიშნულ პერიოდში ფასები გაიზარდა ქვეჯგუფებზე: ზეთი და ცხიმი (4.2 პროცენტი), ბოსტნეული და ბაღჩეული (3.8 პროცენტი), პური და პურპროდუქტები (1.9 პროცენტი), თევზეული (1.4 პროცენტი), რძე, ყველი და კვერცხი (1.4 პროცენტი), ხორცი და ხორცის პროდუქტები (1.2 პროცენტი), ყავა, ჩაი და კაკაო (0.5 პროცენტი), მინერალური და წყაროს წყალი, უალკოჰოლო სასმელები და ნატურალური წვენები (0.2 პროცენტი). ამასთან, ფასები შემცირდა ქვეჯგუფებზე: ხილი და ყურძენი (-6.8 პროცენტი), შაქარი, ჯემი და სხვა ტკბილეული (-1.5 პროცენტი);სხვადასხვა საქონელი და მომსახურება: ჯგუფში ფასები გაიზარდა 1.8 პროცენტით. შესაბამისად, ჯგუფის წვლილმა თვის ინდექსში 0.09 პროცენტული პუნქტი შეადგინა. ფასები ძირითადად, გაზრდილია ქვეჯგუფებზე: პირადი ნივთები, სხვა კატეგორიებში ჩაურთველი (3.2 პროცენტი) და პირადი ჰიგიენა (2.7 პროცენტი);ავეჯი, საოჯახო ნივთები, სახლის მოვლა: ჯგუფში ფასები გაიზარდა 0.9 პროცენტით. შესაბამისად, ჯგუფის წვლილმა თვის ინდექსში 0.05 პროცენტული პუნქტი შეადგინა. ფასების მატება დაფიქსირდა ქვეჯგუფებზე: ყოველდღიური საყოფაცხოვრებო საჭიროების საქონელი და მომსახურება (2.4 პროცენტი), საოჯახო საფეიქრო ნაწარმი (2.1 პროცენტი), ავეჯი, საოჯახო ნივთები, ხალიჩები და სხვა იატაკის საფარი (1.5 პროცენტი), მინის ჭურჭელი, მაგიდის და საოჯახო ჭურჭელი (0.7 პროცენტი). ამასთან, ფასები შემცირდა ქვეჯგუფებზე: გამათბობელი და საჭმლის მოსამზადებელი მოწყობილობა, მაცივრები, საყინულეები, სარეცხი მანქანები და სხვა საყოფაცხოვრებო საგნები, დაყენებისა და რემონტის ჩათვლით (-3.1 პროცენტი), ინსტრუმენტები, მოწყობილობა და ტექნიკა სახლისა და ბაღისთვის (-2.3 პროცენტი);ტრანსპორტი: ჯგუფში ფასები შემცირდა 0.4 პროცენტით, რაც თვის ინფლაციაზე -0.05 პროცენტული პუნქტით აისახა. ფასების კლება დაფიქსირდა სატრანსპორტო მომსახურების (-1.4 პროცენტი) და პირადი სატრანსპორტო საშუალებების ექსპლუატაციის (-0.3 პროცენტი) ქვეჯგუფებზე.წლიური ინფლაციის ფორმირებაზე ძირითადი გავლენა იქონია ფასების ცვლილებამ შემდეგ ჯგუფებზე:სურსათი და უალკოჰოლო სასმელები: ჯგუფში ფასები გაიზარდა 10.3 პროცენტით, რაც წლიურ ინფლაციაზე 3.48 პროცენტული პუნქტით აისახა. ფასები მომატებულია ქვეჯგუფებზე: ხილი და ყურძენი (16.9 პროცენტი), თევზეული (15.5 პროცენტი), ზეთი და ცხიმი (14.9 პროცენტი), პური და პურპროდუქტები (13.6 პროცენტი), ყავა, ჩაი და კაკაო (12.0 პროცენტი), შაქარი, ჯემი და სხვა ტკბილეული (11.6 პროცენტი), მინერალური და წყაროს წყალი, უალკოჰოლო სასმელები და ნატურალური წვენები (8.6 პროცენტი), რძე, ყველი და კვერცხი (8.5 პროცენტი), ხორცი და ხორცის პროდუქტები (6.5 პროცენტი), ბოსტნეული და ბაღჩეული (5.1 პროცენტი);ჯანმრთელობის დაცვა: ჯგუფში ფასები მომატებულია 8.0 პროცენტით, რაც წლიურ ინფლაციაზე 0.66 პროცენტული პუნქტით აისახა. ფასები გაიზარდა ამბულატორიული სამედიცინო მომსახურების (9.0 პროცენტი), საავადმყოფოების მომსახურების (9.0 პროცენტი) და სამედიცინო პროდუქციის, აპარატურის და მოწყობილობის (6.6 პროცენტი) ქვეჯგუფებზე;ალკოჰოლური სასმელები, თამბაქო: ჯგუფში ფასები გაიზარდა 4.4 პროცენტით. შესაბამისად, ჯგუფის წვლილმა წლიურ ინდექსში 0.28 პროცენტული პუნქტი შეადგინა. ფასები გაიზარდა როგორც თამბაქოს ნაწარმზე (7.0 პროცენტი), ისე ალკოჰოლურ სასმელებზე (1.7 პროცენტი).

1764747240

რომელი სამინისტროების ბიუჯეტი იზრდება და რომელი უწყების დაფინანსება მც...

2025 წლისათვის საბიუჯეტო ასიგნებები შემდეგნაირად კორექტირდება: -ჯანდაცვის სამინისტროს ასიგნებები 133,0 მლნ ლარით იზრდება და 8 953,0 მლნ ლარით განისაზღვრა. ცვლილებები შემდეგ პროგრამებში ხორციელდება:ფინანსთა სამინისტროს ინფორმაციით, წარმოქმნილი ეკონომიების გათვალისწინებით მოსახლეობის საპენსიო უზრუნველყოფისთვის გათვალისწინებული ასიგნებები 10,0 მლნ ლარით მცირდება, ხოლო იძულებით გადაადგილებულ პირთა და მიგრანტთა ხელშეწყობის პროგრამის ასიგნებები 15,0 მლნ ლარით მცირდება.ევროპის საინვესტიციო ბანკის კრედიტის ფარგლებში, სასწრაფო დახმარების მანქანებისა და სხვა შესყიდვების განხორციელება 2026 წელს გადავადდა. შესაბამისად, 2025 წლისთვის გათვალისწინებული ასიგნებები 37,0 მლნ ლარით (2026 წლის ბიუჯეტში აღნიშნული რესურსიდან დაფინანსება 48,0 მლნ ლარს შეადგენს) მცირდება.195,0 მლნ დამატებით გამოყოფილია საყოველთაო ჯანდაცვის პროგრამის დასაფინანსებლად, რაც ფინანსთა სამინისტროს ცნობით, ძირითადად დაკავშირებულია ონკოლოგიური პაციენტების დაფინანსების ზრდასთან.გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს ასიგნებები 248,3 მლნ ლარით იზრდება და 1 056,4 მლნ ლარის ოდენობით განისაზღვრება.პროგრამების დონეზე წარმოდგენილია შემდეგი ცვლილებები: -მიმდინარე წლის რთველის დაფინანსების მიზნით დამატებით 160,0 მლნ ლარი გამოიყოფა. ჯამურად, აღნიშნული მიმართულებით გამოყოფილი თანხა 220,0 მლნ ლარს შეადგენს.სამელიორაციო სისტემების მშენებლობა-რეაბილიტაციისა და მისი მოვლა შენახვის ხარჯების დასაფინანსებლად 110,0 მლნ ლარი გამოიყოფა. აღნიშნული თანხა 2026 წელს განსახორციელებელი პროექტების დასაფინანსებლად გამოყოფილ თანხას წარმოადგენს. ფინანსთა სამინისტრო აღნიშნავს, რომ 2026 წლის ბიუჯეტში ამ მიმართულებებით განსაზღვრული იყო 90,0 მლნ ლარი, თუმცა დაგეგმილი პროექტების შეუფერხებელი განხორციელების მიზნით, სამინისტროსთან კონსულტაციით დამატებით 20,0 მლნ ლარის გათვალისწინება მოხდა. შესაბამისად, მიმდინარე წელს აღნიშნული პროგრამისთვის 110,0 მლნ ლარი გამოიყოფა, ხოლო 2026 წლის პირველად პროექტში გათვალისწინებული თანხა 90,0 მლნ ლარით მცირდება.ამავე პროგრამაში, საფინანსო ინსტიტუტების მიერ დაფინანსებული პროექტების ფარგლებში, მოსალოდნელი ათვისების გათვალისწინებით გამოყოფილი ასიგნებები 15,2 მლნ ლარით მცირდება, ხოლო სხვა პროგრამების ნაწილში 6,2 მლნ ლარის ოდენობით.თავდაცვის სამინისტროს ასიგნებები 110,0 მლნ ლარით იზრდება და 1 840,0 მლნ ლარს შეადგენს. ფინანსთა სამინისტროს ცნობით, დამატებითი თანხები ძირითადად მიიმართება გაფორმებული მრავალწლიანი ხელშეკრულებების ფარგლებში მიმდინარე წლის განმავლობაში მოსაწოდებელი საქონლის ასანაზღაურებლად.სახელმწიფო უსაფრთხოების სამსახურის დაფინანსება 45,5 მლნ ლარით იზრდება და 271,5 მლნ ლარს შეადგენს. დამატებითი თანხები მიიმართება უსაფრთხოების სამსახურის მატერიალურ-ტექნიკური ბაზის გაუმჯობესების მიზნით შესაბამისი შესყიდვების დასაფინანსებლად.საქართველოს სპორტის სამინისტროს დაფინანსება გაზრდილია 32,0 მლნ ლარით და 330,4 მლნ ლარს შეადგენს. დამატებითი თანხები გამოყოფილია შემდეგი მიმართულებით:რაგბის მხარდაჭერის პროგრამისთვის გამოყოფილია დამატებით 7,0 მლნ ლარი, რომელიც მიიმართება გასულ წლებში, სხვადასხვა ღონისძიებების ფარგლებში წარმოქმნილი ვალდებულებების დაფარვაზე.კალათბურთის სახელმწიფო მხარდაჭერის ფარგლებში გამოყოფილია დამატებით 2,5 მლნ ლარი, რაც დაკავშირებულია მიმდინარე წელს ევროპის ჩემპიონატზე მონაწილეობის ხარჯების დაფინანსებასთან.ფეხბურთში საქართველოს ეროვნული ნაკრების საერთაშორისო თამაშების ორგანიზებასთან დაკავშირებული ხარჯებისათვის გამოიყოფა 4,5 მლნ ლარი.სხვადასხვა სპორტული ფედერაციების დასაფინანსებლად, სპორტსმენების საერთაშორისო ჩემპიონატებში მონაწილეობის ხარჯების დასაფინანსებლად დამატებით გამოიყოფა 4,0 მლნ ლარი.საერთაშორისო სპორტულ შეჯიბრებებში მიღწეული შედეგების გათვალისწინებით სპორტსმენთა, მწვრთნელთა და საექიმო პერსონალის დაჯილდოების მიზნით (საქართველოს მთავრობის მიერ განსაზღვრული მოცულობების შესაბამისად) დამატებით გამოიყოფა 12,5 მლნ ლარი.სხვადასხვა მუნიციპალიტეტებში არსებული სპორტული ობიექტებისათვის ინვენტარის შეძენის მიზნით გამოიყოფა 1,5 მლნ ლარი.რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ასიგნებები 201,7 მლნ ლარით მცირდება და 2 923,3 მლნ ლარის ოდენობით განისაზღვრება.პროექტის მიხედვით, ცვლილებები წარმოდგენილია შემდეგ პროგრამებში:საგზაო ინფრასტრუქტურის დაფინანსება 137,3 მლნ ლარით მცირდება. მათ შორის: საავტომობილო გზების პერიოდული შეკეთებისა და რეაბილიტაციის პროგრამა მცირდება 51,1 მლნ ლარით.თბილისი - წითელი ხიდისა და ალგეთი სადახლოს გზების მშენებლობისთვის გამოყოფილი თანხები მცირდება 146,1 მლნ ლარით.“აღნიშნული პროექტების დაფინანსება ევროპის საინვესტიციო ბანკის დაფინანსებით ხორციელდება. სატენდერო პროცედურების დასრულება დაგეგმილი იყო მიმდინარე წელს, თუმცა ბანკის მიერ შიდა განხილვის პროცედურები არ დასრულებულა. ბანკთან არსებული გამოცდილების გათვალისწინებით, მიზანშეწონილად ჩაითვალა აღნიშნული პროგრამისთვის თანხების შემცირება არამხოლოდ მიმდინარე წელს, არამედ 2026 წელსაც (პროექტების დაწყება პროგნოზირებულია 2027 წლიდან).შესაბამისად, პროექტების დასაფინანსებლად თანხები გათვალისწინებული არ არის არც 2026 წელს. ბანკის მიერ შიდა განხილვების პროგნოზირებულთან შედარებით უფრო სწრაფად დასრულების შემთხვევაში, პროექტის განხორციელება საბიუჯეტო კოდექსის შესაბამისად დაზუსტებული ბიუჯეტის ფარგლებში დაიწყება“, - განმარტავს ფინანსთა სამინისტრო.სხვა დანარჩენი საგზაო პროექტების ფარგლებში თანხების გადანაწილება ხორციელდება და ჯამურად, მათი ასიგნებები 59,9 მლნ ლარით იზრდება.რეგიონული და მუნიციპალური ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესებისთვის გათვალისწინებული ასიგნებები, ათვისების ტენდენციის გათვალისწინებით 90,2 მლნ ლარით მცირდება.წყლისა და წყალარინების ინფრასტრუქტურის დაფინანსება იზრდება 360,1 მლნ ლარით, მათ შორის საფინანსო ინსტიტუტების მიერ დაფინანსებული პროექტები, მათი ათვისების ტენდენციის გათვალისწინებით მცირდება 46,1 მლნ ლარით, ხოლო ბიუჯეტიდან გამოყოფილი დაფინანსება იზრდება 405,8 მლნ ლარით. ფინანსთა სამინისტროს ცნობით, საბიუჯეტო სახსრების ნაწილში გამოყოფილი თანხები გათვალისწინებულია 2026 წელს დაგეგმილი პროექტების განსახორციელებლად და საერთაშორისო საფინანსო ინსტიტუტებიდან გამოყოფილი კრედიტების მომსახურების ხარჯების დასაფინანსებლად. აღნიშნულის გათვალისწინებით, 2026 წელს თავდაპირველ პროექტში გათვალისწინებული ასიგნებები მცირდება 210,0 მლნ ლარით.2025 წლის ბიუჯეტში მყარი ნარჩენების მართვის პროგრამის ბიუჯეტი გათვალისწინებულია რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ფარგლებში. აღნიშნული პროგრამის ფარგლებში დამატებით გამოიყოფა 40,0 მლნ ლარი, რომელიც კომპანიის მიერ 2026 წლის განმავლობაში არსებული ვალდებულებების დასაფინანსებლად მიიმართება, რისი გათვალისწინებითაც, 2026 წლის ბიუჯეტის პირველად ვარიანტთან შედარებით გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს ასიგნებებში აღნიშნული პროგრამის დაფინანსდება 30,0 მლნ ლარის ოდენობით მცირდება.მიმდინარე წლის ბოლომდე მოსალოდნელი ათვისების გათვალისწინებით, რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროსთვის დამტკიცებული ასიგნებების ნაწილში:საგანმანათლებლო ინფრასტრუქტურის მშენებლობა-რეაბილიტაციისთვის გამოყოფილი თანხები მცირდება 110,9 მლნ ლარით;ტურისტული ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესებისთვის გამოყოფილი ასიგნებები მცირდება 75,0 მლნ ლარით;სპორტული ინფრასტრუქტურის მშენებლობა-რეაბილიტაციის პროგრამის დაფინანსება მცირდება 188,6 მლნ ლარით.განათლების, მეცნიერებისა და ახალგაზრდობის სამინისტროს დაფინანსება 249,2 მლნ ლარით მცირდება, მათ შორის: საგანმანათლებლო დაწესებულებების ინფორმაციულ-საკომუნიკაციო ტექნოლოგიებით უზრუნველყოფის პროგრამის ფარგლებში, ტენდერების შედეგად წარმოქმნილი ეკონომიის ხარჯზე ასიგნებები მცირდება 10,0 მლნ ლარით.მიმდინარე წელს განათლების სამინისტროდან ზოგადსაგანმანათლებლო და უმაღლესი განათლების ინფრასტრუქტურის მშენებლობა-რეაბილიტაციის ფუნქცია ინფრასტრუქტურის სამინისტროში გადავიდა. როგორც ფინანსთა სამინისტრო განმარტავს, პროექტების ეფექტურად განხორციელების მიზნით მიზანშეწონილად ჩაითვალა ე.წ. „Design-build“ მოდელის გაუქმება და პირველ ეტაპზე განხორციელდება დეტალური პროექტირება და შემდეგ გამოცხადდება ტენდერები სამშენებლო-სარეაბილიტაციო სამუშაოებზე.“ზემოაღნიშნული ცვლილებების გათვალისწინებით, მიმდინარე წელს გამოცხადდა ტენდერები საპროექტო სამუშაოებზე, რომელთა დასრულების შემდგომ დაიწყება შესაბამისი პროცედურები სამშენებლო სარეაბილიტაციო სამუშაოების დასაწყებად. აღნიშნულის გათვალისწინებით, მიმდინარე წელს სკოლების მშენებლობა-რეაბილიტაციისათვის გათვალისწინებული ასიგნებები 203,9 მლნ ლარით მცირდება, ხოლო უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებების ინფრასტრუქტურის განვითარების პროგრამის ასიგნებები - 9,4 მლნ ლარით“, - აცხადებს ფინანსთა სამინისტრო.საფინანსო ინსტიტუტებიდან დაფინანსებული პროექტების ფარგლებში გამოყოფილი ასიგნებები 25,9 მლნ ლარის ოდენობით მცირდება.კულტურისა და სპორტის სამინისტროს დაფინანსება ჯამურად არ იცვლება, თუმცა ხორციელდება პროგრამებს შორის თანხების გადანაწილება.ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს ასიგნებები მცირდება 48,4 მლნ ლარით. პროგრამების მიხედვით, ცვლილებები დაგეგმილია შემდეგი მიმართულებებით:ქუთაისის საერთაშორისო აეროპორტის ასაფრენ-დასაფრენი ბილიკის მშენებლობის დაფინანსება იზრდება 40,0 მლნ ლარით, რისი გათვალისწინებითაც ამავე პროგრამის დაფინანსება 2026 წლის ბიუჯეტის პროექტში ასახული აღარ არის.წარმოქმნილი ეკონომიების გათვალისწინებით 7,0 მლნ ლარით მცირდება პროგრამის - აწარმოე საქართველოში დაფინანსება.მოსალოდნელი ათვისების გათვალისწინებით 7,9 მლნ ლარით მცირდება ბოჭკოვანი ქსელის მშენებლობის პროექტი, 52,5 მლნ ლარით მცირდება გადამცემი ხაზების მშენებლობა-რეაბილიტაციისთვის გამოყოფილი ასიგნებები, 14,5 მლნ ლარით მცირდება ენგურის ჰიდროელექტროსადგურის რეაბილიტაციის პროექტი, ხოლო 5,0 მლნ ლარით მცირდება ენერგიის დამაგროვებელი მოწყობილობების მშენებლობის პროექტი.სხვა დანარჩენი მიმართულებებით წარმოქმნილი ეკონომიები მცირდება 1,5 მლნ ლარით.იუსტიციის სამინისტროს დაფინანსება მცირდება 32,3 მლნ ლარით, მათ შორის 28 მლნ ლარი წარმოადგენს არბიტრაჟებში, უცხო ქვეყნის სასამართლოებში და საერთაშორისო სასამართლოებში სახელმწიფო წარმომადგენლობის უზრუნველყოფის მიზნით გამოყოფილი ასიგნებების ფარგლებში წარმოქმნილ ეკონომიას, ხოლო 4,3 მლნ ლარი საჯარო რეესტრის საქართველოს მდგრადი სოფლის მეურნეობის, ირიგაციისა და მიწის პროექტისთვის (საჯარო რეესტრის ეროვნული სააგენტოს კომპონენტი) გამოყოფილი ასიგნებების ფარგლებში არსებულ რესურსს.საგარეო საქმეთა სამინისტროს დაფინანსება მცირდება 11,0 მლნ ლარით, რაც ძირითადად სავალუტო კურსის გამყარების შედეგად წარმოქმნილი ეკონომიაა.პარლამენტის ასიგნებები წლის განმავლობაში წარმოქმნილი ეკონომიების გათვალისწინებით მცირდება 20,0 მლნ ლარით.ცენტრალური საარჩევნო კომისიის დაფინანსება წარმოქმნილი ეკონომიების გათვალისწინებით მცირდება 9,0 მლნ ლარით.საერთო სასამართლოების დაფინანსება იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს გადაწყვეტილების შესაბამისად მცირდება 25,0 მლნ ლარით.

1764676260

მთავარი სარკინიგზო ხაზის მოდერნიზაცია მალე დასრულდება, გაორმაგდება ტვი...

„ძალიან მნიშვნელოვანია ის დაგეგმილი ღონისძიებები, რაც რკინიგზაში გვაქვს. განსაკუთრებით ხაზს გავუსვამ - მთავარი სარკინიგზო ხაზის მოდერნიზაციას, რომელიც ძალიან მალე დასრულდება და შესაბამისად, გააორმაგებს ტვირთბრუნვას, შეამცირებს ქვეყნის გადაკვეთის დროს. მაგალითად, თუ საკონტეინერო ვაგონით გადაზიდვებზე ვსაუბრობთ - 24 საათიდან 12 საათამდე შემცირდება. ასევე მნიშვნელოვანია ის, რომ 2026 წელს საქართველოს რკინიგზას დაგეგმილი აქვს გადაიარაღება, როგორც სავაგონო ასევე სალოკომოტივო პარკთან მიმართებით. ეს ნიშნავს იმას, რომ დაახლოებით 30%-ით შემცირდება ქვეყნის გადაკვეთის დრო და რა თქმა უნდა ეს არის ის გამოსავალი რაც შუა დერეფანს სჭირდება.ასევე, ძალიან მალე ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის მშენებლობა დასასრულს მოუახლოვდება. შესაბამისად ეს რა თქმა უნდა გააუმჯობესებს ჩვენს დაკავშირებადობას, როგორც თურქეთს, აზერბაიჯანს ისე საქართველოს შორის, ასევე მოემსახურება რეგიონს და შუა დერეფანს“, - აღნიშნა თამარ იოსელიანმა. 

1764668479

Galt & Taggart-ი წელს საქართველოს ეკონომიკის 7.5%-იან ზრდას ელის

საინვესტიციო ბანკი მაკროეკონომიკურ მიმოხილვაში აღნიშნავს, რომ საერთაშორისო სავალუtო რეზერვები რეკორდულად მაღალ, 5.6 მილიარდi დოლარის ნიშნულზეა, რაც განპირობებული იყო ეროვნული ბანკის მიერ სავალუტო შესყიდვებით და ოქროს ფასის ზრდით.კვლევაში ასევე ნათქვამია, რომ ეროვნული ვალუტა სტაბილურობას ინარჩუნებს და მოლოდინია, რომ ლარი 2026 წელსაც სტაბილური დარჩება.

1764586988

ირაკლი კობახიძე - ისტორიაში პირველად, საქართველოს ეკონომიკა გადაცდება...

მისივე თქმით, მიმდინარე წლის ბოლოს, ისტორიაში პირველად, საქართველოს ეკონომიკა გადასცდება 100 მლრდ ლარს და ერთ სულ მოსახლეზე ნომინალური მშპ გადასცდება 10 000 დოლარს.„შეგახსენებთ, რომ სავალუტო ფონდმა გაზარდა თავისი პირველადი პროგნოზი 7.2%-მდე დააკორექტირა, თუმცა, როგორც ჩანს, გვექნება წლის ბოლოსთვის უფრო მაღალი მაჩვენებელი. ამასთან, წლის ბოლოს, ისტორიაში პირველად, ჩვენი მთლიანი შიდა პროდუქტი, საქართველოს ეკონომიკა გადასცდება 100 მლრდ ლარს და ერთ სულ მოსახლეზე ნომინალური მთლიანი შიდა პროდუქტი, ასევე პირველად ისტორიაში, გადასცდება 10 000 დოლარს. მშპ, ერთ სულ მოსახლეზე მსყიდველობითი უნარის პარიტეტის მიხედვით, პირველად გადასცდება 30 000 დოლარს, როცა სულ რაღაც რვა წლის წინ ეს მაჩვენებელი 10 000 დოლარი იყო. ეკონომიკურად ყველა მიმართულებით ქვეყანა სწორად ვითარდება. შესაბამისად, ყველაფერს გავაკეთებთ, რათა არ შეჩერდეს ზრდის ტენდენციები და შევინარჩუნოთ ეკონომიკური ზრდის მაღალი ტემპი“, – განაცხადა პრემიერმა.

1764579207

„მაღალმა ეკონომიკურმა ზრდამ მოგვცა სავალუტო რეზერვების უპრეცედენტოდ გა...

პრემიერის თქმით, მთლიანობაში სავალუტო რეზერვებმა 5 808 000 დოლარი შეადგინა.„მაღალმა ეკონომიკურმა ზრდამ მოგვცა სავალუტო რეზერვების უპრეცენდენტოდ გაზრდის შესაძლებლობა. წელს, ეროვნულმა ბანკმა შეიძინა 103 მლნ დოლარის სავალუტო რეზერვები, რაც ისტორიული რეკორდია. მთლიანობაში სავალუტო რეზერვებმა შეადგინა 5 808 000 დოლარი, რაც ასევე რეკორდული მაჩვენებელია.კიდევ ერთხელ მინდა ეროვნული ბანკს და მის პრეზიდენტს ეფექტური საქმიანობისთვის მადლობა გადავუხადო. ასევე, ეკონომიკის ზრდის და სავალუტო რეზერვების შევსების ფონზე, სარეიტინგო კომპანია Fitch-მა საქართველოს სუვერენული რეიტინგის პერსპექტივა ნეგატიურიდან სტაბილურამდე გააუმჯობესა, რაც სამომავლოდ წაადგება ეკონომიკის განვითარებას“, - განაცხადა პრემიერმა.

1764577568

რა განაპირობებს სავალუტო ბაზარზე არსებულ სიჭარბეს?

სახელდობრ, დეპოზიტების ლარიზაცია (არარეზიდენტების გამორიცხვით), უახლესი მონაცემებით, ნოემბრის ბოლოს, სავარაუდოდ, 2024 წლის აპრილის პიკურ მაჩვენებელს გადააჭარბებს. შესაბამისად, დღევანდელი გადმოსახედიდან შეიძლება ითქვას, რომ ლარის გამყარების მიმართულებით კონვერტაციები, რაც წლის დასაწყისიდან გამოიკვეთა და ოქტომბრის მეორე ნახევრიდან განსაკუთრებით აჩქარდა, უკვე დასკვნით ფაზაში გადის, თუმცა ჯერ დასრულებული არაა.დეპოზიტების ლარიზაციის დინამიკა მჭიდრო კავშირშია სებ-ის სავალუტო ინტერვენციებთან. კერძოდ, ლარიზაციის ბოლოდროინდელი გააქტიურება ოქტომბერსა და ნოემბერში ინტერვენციების კვლავ აჩქარებაშიც აისახა. ჩვენი შეფასებით, მარტი-ნოემბრის პერიოდში სებ-მა ჯამურად 2 მილიარდი აშშ დოლარი შეიძინა.ამასთან, ოქტომბერში გაიზარდა წმინდა სავალუტო შემოდინებები, რაც უცხოური ვალუტის მიწოდების ზრდის კუთხით ასევე ძალზე მნიშვნელოვანი ფაქტორია. წმინდა სავალუტო შემოდინებების მატებას, ერთი მხრივ, ექსპორტის, ფულადი გზავნილებისა და, შედარებით მოკრძალებულად, ტურიზმიდან შემოსავლების ზრდა განაპირობებს, ხოლო, მეორე მხრივ, იმპორტის შენელება. ამ კუთხით, გამოვყოფთ ავტომობილებით ვაჭრობის დინამიკას: ბოლო ორ თვეში, იმპორტის მკვეთრი კლების ფონზე, მანქანების წმინდა ექსპორტი დადებით ნიშნულზე დაფიქსირდა, პირველად 2013 წლის შემდეგ. ეს ქვეყანაში ავტომობილების არსებული მარაგების ზრდაზე მიუთითებს.მთლიანობაში, მართალია, ბოლო ორ თვეში წმინდა სავალუტო შემოდინებების გაუმჯობესება, ავტომობილებით ვაჭრობის დინამიკის გამო, დროებითია, თუმცა ამავდროულად, წლის დასაწყისიდან, პირიქით, ავტომობილების რე-ექსპორტის გარეშე, უფრო მეტად არის გაზრდილი.იხილეთ პუბლიკაციის სრული ვერსია შემდეგ ბმულზე.

1764325921

2025 წლის ოქტომბერში მშპ 6%-ით გაიზარდა

2025 წლის ოქტომბერში, წინა წლის შესაბამის პერიოდთან შედარებით, ზრდის მიმართულებით მნიშვნელოვანი წვლილი შეიტანა შემდეგმა დარგებმა: ინფორმაცია და კომუნიკაცია, ტრანსპორტი და დასაწყობება, საფინანსო და სადაზღვევო საქმიანობები და უძრავ ქონებასთან დაკავშირებული საქმიანობები.კლების ტენდენცია დაფიქსირდა მშენებლობის, სამთო-მოპოვებითი მრეწველობის და ენერგეტიკის სექტორებში.

1764314940