მართალია, სანქციებმა მნიშვნელოვნად შეამცირა რუსეთში ნავთობდოლარების შემოდინება, თუმცა, როგორც თავდაპირველად დიდი ფასდაკლების, ისე ტრანსპორტირების ხარჯების გაზრდისა და სანქციების გვერდის ავლით, რუსულ ნავთობზე ფასის ზღვარი ერთი წელიც არ გაგრძელებულა. ოქტომბერში, ფაქტობრივად, ის ბარელზე 60 დოლარზე მეტად იყიდებოდა, განუცხადა Financial Times-ს ევროპის მთავრობის მაღალჩინოსანმა. დასავლეთი ახალი ზომების მისაღებად ემზადება.

„უახლესი მტკიცებულებები მიუთითებს იმაზე, რომ ჩვენ გვჭირდება ჩვენი მიდგომის გამკაცრება... არ არსებობს სურვილი, რომ რუსეთს ამის გაგრძელების უფლება მივცეთ“, - ამბობს ოფიციალური პირი.

რუსული ურალის გადაზიდვის საშუალო ფასმა ივლისში ბარელზე 60 დოლარს გადააჭარბა. ოქტომბერში, ფინანსთა სამინისტროს ინფორმაციით, მან 81,52 აშშ დოლარი შეადგინა. მსოფლიო ბაზარზე ფასების ზრდამ, ძირითადად საუდის არაბეთიდან და რუსეთიდან მიწოდების შემცირებით და ასევე ჩრდილოვანი ფლოტის გაფართოებამ, რომელიც რუსულ ნავთობს დასავლური სადაზღვევო და ფინანსური კომპანიების სერვისების გამოყენების გარეშე გადააქვს, დიდი წვლილი შეიტანა პროცესში.

ოქტომბერში რუსული ნავთობის გადამზიდავი 134 ტანკერიდან მხოლოდ 37-ს (28%) ჰქონდა დასავლური დაზღვევა, რომლის მიღება მხოლოდ ბარელზე 60 დოლარამდე შესყიდვის დადასტურებით შეიძლება. დასავლეთის ოფიციალური პირების თქმით, ასეთი გემების რაოდენობა ახლა გაცილებით მცირეა. გარდა ამისა, მათი აზრით, მზღვეველებს ხშირად აწვდიან არასწორ ინფორმაციას. ერთ-ერთი სქემა, რომელიც საშუალებას იძლევა გადაილახოს ჭერი, გულისხმობს ტრანსპორტირების ხარჯების გაზრდას (რაც ამცირებს მითითებულ ტრანზაქციის ფასს საჭირო 60 დოლარამდე).

დასავლელი ოფიციალური პირები და ექსპერტები ამბობენ, რომ ჭერმა როლი ითამაშა.

„ტანკერების ყიდვის აუცილებლობაა, კრემლს ძალიან უჭირის მათი ყიდვა. სანქციების მკაცრი აღსრულება აიძულებს რუსეთს ან გაყიდოს მეტი ნავთობი ჭერის ფარგლებში, ან მეტი დახარჯოს ლოგისტიკაზე სანქციებზე გვერდის ავლის მზინით, ამტკიცებს ნოსტრანდი“, - აცხადებს ხაზინის მდივნის თანაშემწე ეკონომიკური პოლიტიკის საკითხებში ერიკ ვან ნოსტრანდი.

სატრანსპორტო მარშრუტების მნიშვნელოვანი ცვლილება, მათი გაზრდა, (ბალტიის და შავი ზღვების პორტებიდან ნავთობი ახლა უნდა გადაიტანოს არა ევროპაში, არამედ ინდოეთში), უფრო მაღალმა სადაზღვევო პრემიებმა და დამატებითი კაპიტალის ინვესტიციებმა გაზარდა რუსული კომპანიების ხარჯები ნავთობის გაყიდვის ოპერაციებში $36-ით.

დასავლეთის ქვეყნებმა ახლახან დაიწყეს სანქციების დაწესება ნავთობის სანქციების დამრღვევთა წინააღმდეგ. ერთი თვის წინ შეერთებულმა შტატებმა დასაჯა ორი გადამზიდავი კომპანია - თურქეთიდან და არაბეთის გაერთიანებული საამიროებიდან, ხოლო გასულ კვირას დიდმა ბრიტანეთმა სანქციები დააწესა დუბაიში მდებარე Paramount Energy & Commodities-ის წინააღმდეგ. ცოტა ხნის წინ აშშ-ს ფინანსთა დეპარტამენტმა 30 გადამზიდავი კომპანიისგან მოითხოვა ინფორმაცია ასობით ტანკერის შესახებ, რომლებსაც შეეძლოთ რუსული ნავთობის გადაზიდვა სანქციების გვერდის ავლით, იტყობინება Reuters.

30 კომპანიიდან 17 რეგისტრირებულია G7-ის ქვეყნებში, რომლებიც ადგენენ ზღვარს, განუცხადა FT-ს მოთხოვნის მცოდნე პირმა. დანარჩენებიდან - 6 მდებარეობს არაბეთის გაერთიანებულ საამიროებში, თურქეთში, ინდოეთში, ჩინეთში, ჰონგ კონგსა და ინდონეზიაში.