საქართველოსა და რუსეთის საზღვარზე ათასობით სატვირთო მანქანაა ჩარჩენილი

0
22

ევროკავშირის სანქციების მეხუთე პაკეტის ძალაში შესვლის შემდეგ კიდევ უფრო გართულდა საქონლის მიტანა ევროპიდან რუსეთში. სხვა საკითხებთან ერთად, მეხუთე პაკეტი კრძალავს რუსული და ბელორუსული ნომრის მქონე სატვირთო მანქანების ევროკავშირში შესვლას. შედეგად, თურქეთი რუსეთში საქონლის მიწოდების ერთ-ერთ მთავარ გზად იქცა.

თუმცა, თურქული გადამზიდავები აცხადებენ, რომ ისინი ვერ სარგებლობენ უფრო მოსახერხებელი მარშრუტით აზერბაიჯანის გავლით მაღალი გადასახადებისა და საბორნე ტარიფების გამო.

ამავდროულად, თურქეთიდან რუსეთში საქონლის ტრანსპორტირების ლოგისტიკური შესაძლებლობები ძალიან შეზღუდულია. ათასობით მძიმედ დატვირთულმა სატვირთო მანქანამ უნდა გაიაროს ზემო ლარსი, ერთადერთი სახმელეთო სასაზღვრო პუნქტი, რომელიც აკავშირებს რუსეთსა და ევროპას საქართველოსთან და შემდგომ სომხეთთან და სპარსეთის ყურის ქვეყნებთან.

გადასასვლელთან ათეულობით კილომეტრის სიგრძის სატვირთო მანქანების რიგია. ამის შესახებ რუსული გაზეთი „ვედომოსტი“ გზის გადამზიდავებზე დაყრდნობით იუწყება.

რუსეთში FM Logistic-ის საერთაშორისო ტრანსპორტის შესყიდვების დეპარტამენტის უფროსის, ევგენი დიატლოვის თქმით, სანქციების მეხუთე პაკეტის შემოღების შემდეგ, თურქეთიდან მიწოდება, ფაქტობრივად, მათთვის მთავარი მარშრუტი გახდა. მანქანების დაგროვების პრობლემა, მისი თქმით, რამდენიმე თვეა შეინიშნება. საშუალოდ, ერთი მძიმე სატვირთო მანქანის ლოდინის დრო დაახლოებით 30-40 დღეა (!!)

დაზუსტებულია, რომ ამ დროისთვის რუსეთის ფედერაციაში შესვლის ნებართვას 3000-მდე სატვირთო მანქანა ელოდება, რომლებიც საქართველოდან, თურქეთიდან და სომხეთიდან რუსეთში ტვირთის გადაზიდვას ახორციელებენ. „ვედომოსტის“ წყაროს თქმით, მსხვილ ლოჯისტიკურ კომპანიაში, გაჩერების გამო, გადამზიდავები დღეში საშუალოდ 600-700 ევროს კარგავენ მძიმე სატვირთო მანქანებზე.

ევგენი დიატლოვის თქმით, მარშრუტი აზერბაიჯანის გავლით სატვირთო მანქანებისთვისაც არის ხელმისაწვდომი, მაგრამ ის ათასი კილომეტრით გრძელია. და მიუხედავად იმისა, რომ ზემო ლარსის გადასასვლელზე საცობების გათვალისწინებით, მიწოდების დროით მაინც იმარჯვებს, რადგან სატვირთო მანქანის დამატებითი სხვლა ზრდის ტრანსპორტირების ღირებულებას.

ზემო ლარსის სასაზღვრო პუნქტი მდებარეობს საქართველოს სამხედრო გზატკეცილზე, ვლადიკავკაზიდან 35 კილომეტრში. ამ ადგილებში რთული კლიმატური პირობების გამო, ხეობის გასწვრივ მიხვეულ-მოხვეული გზის გასწვრივ მოძრაობა პერიოდულად იკეტება, შემდეგ კი სასაზღვრო პუნქტთან იწყება მანქანების რიგის დაგროვება.

ცნობილია, რომ 2021-2022 წლის შემოდგომა-ზამთრის სეზონზე საქართველოს მხარეს გზა სულ 36 დღით იყო გადაკეტილი, ხოლო 2022 წლის აპრილში, ძლიერი წვიმის გამო, გადაკვეთა კიდევ რამდენიმე დღით დაიკეტა.

ფედერალური საბაჟო სამსახურის (FCS) წარმომადგენლის თქმით, 6-8 მაისს სატრანსპორტო საშუალების ბოლო ბლოკირების შემდეგ, რუსეთის მხრიდან სასაზღვრო გამშვებ პუნქტზე 5000 მძიმე სატვირთო მანქანის ხაზი ჩამოყალიბდა.

საქართველოში კოროვირუსული პანდემიის გამო 2020 წლის მარტიდან მოქმედი კერძო მანქანებით შემოსვლის შეზღუდვების მოხსნის შემდეგ, ზემო ლარსზე დატვირთვა მრავალჯერ გაიზარდა.

ასოციაციის „გრუზავტოტრანსის“ პრეზიდენტმა, ვლადიმერ მატიაგინმა აღნიშნა, რომ ქართველები თავს არიდებენ და ხშირად უკანასკნელნი უშვებენ რუსული და ბელორუსული ნომრებით მძიმე სატვირთო მანქანებს.

აღსანიშნავია, რომ შუა აზიაში ტვირთის მიტანის მიზნით, თურქული გადამზიდავები საქართველოში სარფის სასაზღვრო პუნქტით შემოდიან, იქიდან კი ზემო ლარსის გავლით რუსეთში.

თურქეთ-საქართველოს საზღვარზე სატვირთო მანქანების რიგი უკვე დიდი ხანია იდგა. გარდა ამისა, ცენტრალური აზიიდან საქართველოში დაბრუნებულ თურქულ სატვირთო მანქანებს ზემო ლარსის გადაკვეთამდე კვირების ლოდინი უწევთ.

სანდრო პირველი